PERANAN STRATEGI METAKOGNITIF DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR SISWA DAN PENERAPANNYA DALAM PEMBELAJARAN FISIKA

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Afra Asysyaa Fitri
Afra Asysyaa Fitri
Afra Asysyaa Fitri

Abstract

In this metacognitive strategy applied to physics learning, this strategy can increase understanding of the cognitive abilities that need to be possessed to help improve physics learning achievement. Metacognitive strategies are able to increase students' awareness to understand what they need in dealing with a lesson, so that by applying it in learning will be able to improve students' thinking skills and learning achievement.


This study aims to find out why metacognitive strategies can improve students' thinking skills in learning physics in high school. This type of research is a meta-analysis research. Meta-analysis can simply be interpreted as an analysis of the analysis. As a research, meta-analysis is a study of a number of research results in similar problems. Data collection techniques will use quantitative and qualitative analysis techniques using percentage techniques (%). The steps for implementing metacognitive learning according to John Flavell are 1) planning activities, 2) setting goals, 3) evaluating and monitoring processes (reflection), 4) developing strategies.


Metacognitive strategies are very important to implement because with this strategy students are given the opportunity to develop their own way of thinking. In learning, students can find out what they have learned, and from what they have learned, they are able to know what they already know and what they don't know. By knowing their strengths and weaknesses, students will think of ways/strategies to improve their abilities because everyone tends to understand better with their own learning methods/strategies. In other words, metacognitive strategy is way to activate students' metacognitive knowledge.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Fitri, A., Fitri, A., & Fitri, A. (2022). PERANAN STRATEGI METAKOGNITIF DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR SISWA DAN PENERAPANNYA DALAM PEMBELAJARAN FISIKA. PAKAR Pendidikan, 20(2), 65-76. https://doi.org/10.24036/pakar.v20i2.262

References

[1] Agustina, L. (2012). Penerapan Strategi Belajar Metakognitif Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Siswa Pada Materi Cahaya Di Kelas Viii Smp Negeri I Mojokerto. Inovasi pendidikan fisika, 1(1).
[2] Fitri, A. D., & Putra, A. Pengaruh Strategi Metakognitif dalam Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Pencapaian Hasil Belajar Fisika Siswa kelas XI SMAN 4 Padang.
[3] Hasanuddin. 2017. Biopsikologi Pembelajaran. Banda Aceh : Syiah Kuala University Press.
[4] Murdani, E. (2020). Hakikat Fisika dan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 72-80.
[5] Rahmat, Pupu Saeful. 2019. Strategi Belajar Mengajar. Surabaya : Scopindo Media Pustaka.
[6] Setiorini, F. S., Azizahwati, A., & Zulhelmi, Z. Penerapan Strategi Metakognitif Untuk Melatih Penalaran Formal Dalam
[7] Agustina, L. (2012). Penerapan Strategi Belajar Metakognitif Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Siswa Pada Materi Cahaya Di Kelas Viii Smp Negeri I Mojokerto. Inovasi pendidikan fisika, 1(1).Pembelajaran Fisika Pada Siswa Kelas X SMA IT Al-ittihad Pekanbaru (Doctoral dissertation, Riau University).
[8] Sutrisno. 2006. Fisika dan Pembelajarannya. Jawa Barat : Universitas Pendidikan Indonesia.
[9] Umar, Husein. 2001. Strategic Management in Action. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama.
[10] Yulianawati, D., Novia, H., & Suyana, I. (2016). Penerapan Pendekatan Metakognitif Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Siswa SMA Pada Materi Gerak Harmonik Sederhana. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL FISIKA (E-JOURNAL) (Vol. 5, pp. SNF2016-EER).

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.