Peranan Strategi Metakognitif dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Siswa dan Penerapannya dalam Pembelajaran Fisika
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Dalam strategi metakognitif yang diterapkan pada pembelajaran fisika, strategi ini dapat meningkatkan pemahaman tentang kemampuan kognitif yang perlu dimiliki untuk membantu meningkatkan prestasi belajar fisika. Strategi metakognitif mampu meningkatkan kesadaran siswa untuk memahami apa yang mereka butuhkan dalam menghadapi suatu pelajaran, sehingga dengan menerapkannya dalam pembelajaran akan dapat meningkatkan kemampuan berpikir dan prestasi belajar siswa.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui mengapa strategi metakognitif dapat meningkatkan kemampuan berpikir siswa dalam pembelajaran fisika di SM. Jenis penelitian ini adalah penelitian meta-analisis. Meta-analisis secara sederhana dapat diartikan sebagai analisis analisis. Sebagai sebuah penelitian, meta-analisis merupakan kajian terhadap sejumlah hasil penelitian dalam masalah yang serupa. Teknik pengumpulan data akan menggunakan teknik analisis kuantitatif dan kualitatif dengan teknik persentase (%). Langkah-langkah pelaksanaan pembelajaran metakognitif menurut John Flavell adalah 1)
perencanaan kegiatan, 2) penetapan tujuan, 3) evaluasi dan pemantauan proses (refleksi), 4) pengembangan strategi.
Strategi metakognitif sangat penting untuk diterapkan karena dengan strategi ini siswa diberi kesempatan untuk mengembangkan cara berpikirnya sendiri. Dalam belajar, siswa dapat mengetahui apa yang telah dipelajarinya, dan dari apa yang telah dipelajarinya, siswa dapat mengetahui apa yang sudah diketahuinya dan apa yang belum diketahuinya. Dengan mengetahui kelebihan dan kekurangannya, siswa akan memikirkan cara/strategi untuk meningkatkan kemampuannya karena setiap orang cenderung lebih memahami dengan metode/strategi belajarnya masing-masing. Dengan kata lain, strategi metakognitif adalah cara untuk mengaktifkan pengetahuan metakognitif siswa.
In this metacognitive strategy applied to physics learning, this strategy can increase understanding of the cognitive abilities that need to be possessed to help improve physics learning achievement. Metacognitive strategies are able to increase students' awareness to understand what they need in dealing with a lesson, so that by applying it in learning will be able to improve students' thinking skills and learning achievement.
This study aims to find out why metacognitive strategies can improve students' thinking skills in learning physics in high school. This type of research is a meta-analysis research. Meta-analysis can simply be interpreted as an analysis of the analysis. As a research, meta-analysis is a study of a number of research results in similar problems. Data collection techniques will use quantitative and qualitative analysis techniques using percentage techniques (%). The steps for implementing metacognitive learning according to John Flavell are 1) planning activities, 2) setting goals, 3) evaluating and monitoring processes (reflection), 4) developing strategies.
Metacognitive strategies are very important to implement because with this strategy students are given the opportunity to develop their own way of thinking. In learning, students can find out what they have learned, and from what they have learned, they are able to know what they already know and what they don't know. By knowing their strengths and weaknesses, students will think of ways/strategies to improve their abilities because everyone tends to understand better with their own learning methods/strategies. In other words, metacognitive strategy is a way to activate students' metacognitive knowledge
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
PAKAR Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
PAKAR Pendidikan Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source are appropriately cited.
This means:
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in INVOTEK Journal in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of PAKAR Pendidikan Journal are required to cite the original source, including the author's name, PAKAR Pendidikan Journal as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI);
(2) Authors grant PAKAR Pendidikan the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.
Privacy Statement
The names, email addresses, and affiliations entered in this journal site will be used exclusively for the stated purpose of providing readers professional access to the authors whose articles are published by the journal. No other information is collected, and will not be made available for any other purpose or to any other party.